Nice going, Little Alex! Gamle Josef applåderar i sin grav!
Så
har den då inträtt till sist — den tid då det blivit dags för allas vår Aleksander
Wolodarski, The Man, The Myth, The Nintendo Game, att kröna sin karriär på vårt
Stadsbyggnadskontor vilkets korridorer han toppridit med all upptänklig brutalitet
alltsedan Gustav Vasa och Hedenhös rände runt som finniga målbrottsslynglar i kortbyxor. Under denna ändlöst
utdragna epok har den gode Alex som vi vet gjort samma sak med vår Kungliga
huvudstad som den kärlekslöse sex- och våldsroboten Rank Xerox gjorde med
otaliga oskyldiga skolflickor och annat löst folk i de gamla fina
vuxenserietidningarna Pox och Epix, saliga i åminnelse. Tanken går även osökt till en annan Alex, han från litteraturens och filmens värld som brukade roa sig med att tolchocka sin omgivning. Ett är säkert:
Stockholm är en helt annan stad den dagen då Aleksander går i pension än den var
i den avlägsna dåtid då han begynte sin bana — om den dagen nu någonsin kommer,
vill säga. Säkra kan vi inte vara. Kanske har han i likhet med Rank Xerox den andre Alex evigt
liv? Kantänka är det inte blod utan flyande proton som svallar i hanses ådror?
Vad fan vet jag? Jo, ett till: att Little Alex ensam bär lejonparten av ansvaret
för att Stockholm med akuratess har marscherat upp som det arkitektoniska problembarnet
framför andra bland de europeiska huvudstäderna på den här historiska sidan av
Berlinmurens fall.
Det
är nu åtskilliga år sedan jag gav upp hoppet om Stockholms arkitektoniska och
stadsplanemässiga framtid och lämnade den offentliga debatten, som det så
vackert heter, som jag trodde för gott. I min självupptagna stress varken
hinner eller orkar jag ens längre följa denna debatt, om någon sådan nu hade
förelegat. Jag måste också ha starka blodkärl i huvudet. Annars hade jag med
garanti fått en stroke härom dagen då min vördade vän SoB
uppmärksammade mig på artiklar och bilder i tidningarna om och på Wolodarskis planer för
Norra stationsområdet — planer som man uppenbarligen på fullt allvar har för
avsikt att "klubba" redan den kommande veckan. Jiihaaa!!!! Jiiiiiifuckinhaaaaaaaaaaa!!!!!!!
Ye freakin´ Jesus Freak ravin´ hillbilly goathead frog shaggin´pork eatin' ass lickin´ lunatic
Gods!!!!, för att travestera salig Hunter S Thompson med en dos av Wu-Tang Clan. Här hade jag i min slöa
enfald inbillat mig att Little Alex ändå någonstans var inne på sin ritt ut mot
solnedgången och skulle nöja sig med de skövlingar han lämnar efter sig i form
av Södra station, S:t Eriksområdet, Starrbäcksängen, Kungsträdgården med flera stadsplanemässiga och
arkitektoniska Titanic-haverier, men nej, ack nej, alls icke, motsatsen råder —
allt detta framstår nu som oskyldiga förpostfäktningar i jämförelse med detta
megalomaniska postmodernistiska törnekrona i Stockholms nordliga industriella utmarker
med vilken Little Alex avser kröna sin tidsålder.
Just
idag mår jag dock bra. Jag känner mig välvillig och allmänt jovialisk till
mods, nära nog som om vore jag aktör i en pilsnerfilm från fyrtiotalet, Michael Nyquist stylee. Inte har
jag obegränsat med tid heller denna lördag, lika litet som jag haft någon annan dag
under senare månader. Därför skall jag vara både snäll och kortfattad i mitt
omdöme om Little Alex. Låt oss stanna vid att konstatera att gossen har starka, ja
brutala stalinistiska böjelser, med en obotlig fetish för halvmånar och framför allt "axlar" kantade av torn. Hans smak är ej heller den bästa, motsatsen
råder.
I
övrigt lämnar jag er med en oöverträffbar kort och saklig analys av Aleksander
Wolodarskis övergrepp vid S:t Eriksområdet av min vördade vän Mikael Askergren,
vår tids arkitektoniska geni, av en samtida kollega rent av kallad en Michelangelo,
en professionell analytiker som givetvis kan detta ämne så oändligt mycket bättre än en lekman som
Eder Ödmjuke. Även två av de tre bilder jag bifogar till detta inlägg härrör
från dennes digitala textarkiv, den ena fotograferad av honom själv. Read it
and weep, ye´ poor ol' Neandertals!
Dock
har jag långt ifrån sagt mitt sista ord i detta ämne. Nej, Mikael Askergren har
övertygad mig om att jag i denna fråga måste göra ett undantag från mitt beslut
att inte längre delta i debatten eller skriva i tidningar. Vi ses igen alltså, viddy well, Little Alex, viddy well. Litet mer vatten måste bara rinna under
broarna först. Tills dess — gutår!
"I
should have killed you long time ago"
-Hunter S Thompson
PS. Knappt har jag "postat" detta inlägg, som det heter på nysvenska, förrän jag får den fjärde bild jag nu lägger upp mig tillsänd av min käre gamle vän Mauro. Som sagt, jag måste ha starka blodkärl i huvudet. Stockholm, Stockholm, stad i världen...vilka äro de varelser som vilja göra dig detta? Äro de månne sprungna ur de norrländska skogarna? Inte kan de vara homo sapiens, det håller jag för uteslutet. Bifogar Mauros meddelande som bildtext. Det här är inte roligt längre. Godnatt, jord. DS.
Kommentarer
Två ord: Skan dal!
This calls for some old fashioned tarring, feathering and run out of town.
Åttavåningshusen på överdäckningen - de har också tak som sticker upp, och fläktrum som sticker upp, och högre bottenvåningar för butiker, ock ock ock. Det blir ännu mycket högre än vad illustrationen visar.
Det där med sockerbitarna ivid Karlbergskanalen var ju det jag skrev om tidigare:
"Norra station ska alltså bli det nya Berlin, det nya St Petersburg och strax därpå ska vi fylla igen Karlbergskanalen, däcka över spårområdet och bygga 150 meter höga sockerbitar på det - bara företag har råd ... "
Hela västra delen av City är ju redan på gång. Kolla glasschabraken vid Centralen, det fortsätter med de numera totalt malplacerade bostadshusen vid Blekholmsterrasen, "Nya" Kungsbron, Clarion Sign etc. Sockerbitarna är den logiska fortsättningen på att i brist på bättre ord dölja hela Stockholms innerstad och dessutom planerade så att Sockerbitarna kan byggas vidare längs hela Karlbergskanalen ända bort till vart? Jo, till Tors Fuckin Torn och de intima, inte trånga, gårdarna vid Norra station.
Buss på, C. Buss på alla andra också. Buss på utav helvete.
Stalin jublar i sin grav. Do we like that?Jag stör mig på den asymetriska symmetrin.
Alltså antingen asymetriskt eller symmetriskt, no?
Som jag kan tyda av bilden så är det vänstra tornets
"flygel" närmast oss och tvärtom på det högra.
Och inte är det någon sofistikerad lösning av fönsterproblematiken heller.
Här rekomenderas Alex att studera Raymond Hood
som formulerade problemet med fönster på en skyskrapa. Hur gör man för att det inte skall bli ett
oändligt rutmönster ? Elegant löst i Rockefeller center och i mitt tycke yttersts effektivt i saliga Twin Towers, r.i.p.asymmetri skall det vara...
"Västra City", ja, fan jag stör mig bara på namnen de hittar på som marknadsföringsslogans. "Hammarby sjöstad". "Söder torn", Tors torn", fast det skall väll skrivas Tors Torn", nästan som Twin Towers"...
ur som helst, Clarion Sign och bebyggelsen där har jag ju skrivit om tidifgare i den här kolumnen, med Mikael Askergrens bild när han lagt tre ovanpå varandra. Bläddra bakåt. Hela bebyggelsen där nere är en katastrof. Det börjar med en Berlinmur i form av hotellet och annat. Har ni sett det hela från Kungsholmssidan? Sedan kommer en "trevlig" bostadsbebyggelse av S:t Erikskaraktär eller jag vet inte vad och sedan skall alltså sockerbitarna ta vid. Herre min skapare.
Fick ockå en chock när jag cyklade till Söder via Sergels torg häromsistens. Såg för första gången Gert Wingårdhs "kongresscenter" vid Centralen från Sergels torg. Fy fan vad fult! Katastrof! Klumpigt, tarvligt, taskigt, helt fel i proportionerna. Att de får hålla på på det här viset utan ens en debatt, det är det sjuka. Tors torn och hela detta skall alltså "klubbas" i nästa vecka. Jag menar, allvarlit? Vem i hela fridens ifrågasätter eller stälelr någon till svars? Jag har som sagt bestämt mig för att återvända till fronten, då ingen annan uppenbarligen verkar vilja eller kunna göra något. Tills vidare — sprid det här inlägget vidare! Prata med folk! Det är får inte fortgå! För dessa till Vallentuna inflyttade norrlänningar finns inga gränser. Det tycker dessutom att det är "fint". Viktigast är att Stockholm växer, så att vi inte skall behöva känna oss som kusiner från landet. Fy fan. Slakthuset nästa!Har jag sett det från Kungsholmen?
Sover påven på rygg?
Är Dolly Parton katolik?
Jag går Kungsholmen runt cirka 100 gånger om året (man skulle kunna tro att det är jag som är Mauro ...), så jag har sett skiten växa fram.
Alltså, visst, självklart ingår förändring som ett element i en stad. Men det behöver ju inte betyda vafan som helst. Jag erkänner, jag tycker att Stadshuset är en av vår stads finaste byggnader, särskilt som byggnaden ligger. Men där smäller man upp Wingårdhs konferenscenter, som någon slags konkurrent om blickfånget. Sedan kommer Blekholmsterassen, Berlinmuren Clarion sign som är en del i själva döljandet, i inneslutandet, det vi ska se är det nya, det megalomana, det nystalinistiska - allt annat, inklusive människorna ska krympa. Det är ju bara storhetsvansinne, det är ju bara frågan om att lämna ett outplånligt arv efter sig.
Intimt, fan, Wolodarski skulle inte känna igen intimt om det så kom vandrande naket mot honom med Tors hammare i högsta hugg.
Och var är DN:s skriverier om det här? Nu har inte jag DN för tillfället, men jag gissar att Peder Alton inte precis skrivit ihjäl sig om det här.Självklart håller jag för övrigt med, Fredde. Det är en lite lagom asymmetri, varken helt osymmetriskt eller helt symmetriskt. Twin Towers var en stor favorit även för mig. Åkte ofta upp där när jag var i NYC och hade några timmar över.
Apropos asymemtri så har vi här ett som ja tycker intressant exempel, IG Claessons Bünsowska huset på Strandvägen, utgångspunkten för Stockholms stenstad, som jag tidigare skrivit om här. Vi första anblicken verkar huset symmetriskt. Tittar ma närmare ser man dock att det är det långt ifrån.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/84/Strandvaegen_29-33.jpg/320px-Strandvaegen_29-33.jpgDu, att DN inte kommer att föra något större väsen om detta är nog en sak vi kan vara väldigt säkra på. Du vet ju som sagt vad det unga geno som blev chefredaktör för deras ledarsida redan innan han fyllde 30 heter i efternamn? Kan också tro att han kan komma att upprepa sin fars bedrifr att sitta entt halvsekel på sin post.
Förändring, ja, visst fan skall vi "bejaka" det, för att fortsätta prata fikonsprån. Det är ju storytelling. Det är är dock inte förändring utan påminner mer om vad de där tre hockelirarna, Lilja, Timmander, Huselius, i landslaget gjorde på Park Hotel med den där stackars tjejen de släpat hem från The Lab.Känns även som det nya helvetet på Östermalms torg har Westermalmsgallerian som förebild. Mysiga coffeyhouses i t-banan etc..Hur många fikaställen behövs det egentligen?
Östermalmstorg, ja, där har vi ännu ett sorgebarn, minst sagt. Man vill gråta. Nu kan man när man kommer ut från Nya Westermalmsgallerian (kan man inte döpa den till det?) efter att ha tagit en latte i tunnelbakan sätta sig och kalasa på vad dessa människor nu äter i lyxkiosken "Lisa på Torget" där det fina ädelträt nu börjar bli litet medfaret men vad fan...
När det sedan gäller detta med megalomin och munumentbyggning över sin egen dådkrafrt, vilket dessa ofta från landsbygdgen inflyttade män, för det är ju alla män, i sina mindervärdeskomplex ägnar sig åt, då har jag ju sannerligen ägnat mig åt detta. Det är ju själva huvudtemat i min bok Sekelskifte i Stockholm. Jag rekommenderar läsning särskilt av kapitlet om Stockholms fullständigt skanadalösa, kriminella "OS-satsning", som en konsekvens av vilken vi bland annat har Hammarby Sjöstad, Eriksdalsbadet och Fredells byggvaruhus, för alla som är intresserade av den den tragiska nutidshistoria som utgörs av skövlingen av Stockholm med omnejd. Titeln på kapitlet är "Feel the Light" ("OS-satsningens" käcka men språkligt itne helt lyckade "payoff"). Det är, enligt min mening, ett riktigt mastigt stycke både journalistisk, samtidshustoria, en fruktansvärd sådan, och litteratur.
http://www.brittonbritton.se/bocker/Bra där Claes, riktigt bra.
A fine idea, Mr. Hobbs, a fine idea indeed! It’s time to go back to basics. I have a fine barrel och Tennessee tar and a few barley sacks of rooster feathers. We’ll meet up at the office of Stadsbyggnadskontoret, bring the Old Boy out there in the fine street, strip him naked as the day he was born one wretched day a long, long time go, and give him a good and hearty flogging, then roll him up and feather him nice and proper, then haul him out in a wheelbarrow and to that old garbage dump at the northern outskirt of Stockholm where he had planned to build these horrendous buildings. He will then have to spend his old age scrambling for berries in the deep forrests of Norrland. This will still be a treatment that will be too kind, much too kind and loving to suit him, after what the man has done to our fine city.
C: Du känner ju Jonas Nichols. Denna inbjudan kom till mig från honom på fejan:
Jonas Nichols: Tycker att alla kloka och moderna stockholmare bör gå med i denna grupp. Vi som är FÖR Tors torn
En grupp för oss som är FÖR att Tors Torn blir byggda. Det finns starka krafter som är emot, men vi villI början av nittiotalet bodde jag under två år på Torsplan, och Norra Stations-området var/är ingen vacker syn.
Men, det verkar som att de flesta som välkomnar dessa torn är AIK:are ... En sorts port till Solnaland.Självklart har jag inget emot bebyggelse av Norra station. Har själv bott i över tio år i krokarna. Kan absolut tänka mig höghus och rent av skyskrapor där — dock inte ännu en av Wolodarskis mjukstalinistiska leksaksstäder, för böveln! Titta på hur husen ser ut, för guds skull! Det är snart 2010!!!
Jag menade inte att jag är för dessa skyrapers och fallosar.
C: Farsans dator hänger sig på vanliga bloggen. Kan vi inte flytta till "November mobile poetry"-inlägget i stället? Kan du i så fall framföra det till brigaden på Oldsbergbloggen.
Sure thing. Done!
"It made our hair stand up in panic fear"
-SophoclesFredde, fredde, "Asymmetriska symmetrin..." we are not splitting hairs here, if this is the future, it does not work, what about plan B?
I couldn’t agree more, Mr. Hobbs. This looks like some kind of old metropolis visoon realized in New York in the 1930s och 40s, but of lower quality, completely banal and without all elegance, originality or quality whatsoever — not to mention poetry...
Colonel and Mr Hobbs. That was my point numbnuts!
Alex is trying but not hard enough.
He needs to be treated with the Ludovico Technique. No tar and feather could ever change this dark soul. What we need is drug-assisted aversion therapy. Have him watch horribly graphic propaganda movies from the fascist era until a near death experience is provoked.Viddy well, little Alex, viddy well. With Abba as a background score, but we all know by now that the Ludovico treatment is flawed, and I suggest that going medieval is a more suitable alternative.
No need for honorable Fredde aiming tolchocks at us reasonless, we are having a civilised debate here about the future make-up of our beloved city, thanks Claes for bringing this up, this cannot and will not be ignored. I am as mad as hell, and I am not going to take this anymore!
That’s good to hear, Mr Hobbs, that’s very good to hear! Fredde has some fine ideas as well, I’m delighted to find. Perhaps the solution for this fellow is a combination of medieval and even more ancient techniques, fused with a more futuristic methology? In any case, it should of course all be televised, like when our friend GW Bush brought down the grey-bearded man who had the nerve to try to kill his daddy. Whatever we may come up with in the end, it will still be a much too kind and gentle treatment after what thos Old Boyhas done to our beloved town.
Det vidriga med Wolodarskis estetik, vid sidan av hans stalinistiska ådra, är hans ständiga nostalgiska tillbakablickande och vägran att använda eller tillåta någon annan att använda moderna, samtida uttryck i byggandet här i Stockholm. Som Mikael Askergren skriver så är S:t Eriksområdet en pastisch på 20-talets Atlasområde och diverse andra godtyckligt ihopplockade referenser. Starrbäcksängen här på Gärdet är det första av många exempel på "nyfunkis", alltså pastischer på främst 30- och 40-talets byggande här uppe, i Fredhäll och på flera håll — fast med helt fel, mycket större proportioner, fel material, fel färger, etc, förstås. Detta artificiella tillbakablickande har förfuskat hela vår stad. Säg mig något område av bestående värde som byggts i Stockholm sedan 1960-talet? När det nu plötsligt, äntligen kan man säga på flera sätt, blivit politiskt korrekt att bygga högre — ja då vänder Wolodarski blicken mot det sena 1800-talets och tidiga 1900-talets New York och Chicago. Den viktigaste inspirationskällan av alla är, föga oväntat, Flatiron Building vid Union Square på Manhattan från 1902, som vi nu kommer att få se kopierad i mångfald vid Norra station (vi ser den redan i de nya pastischhusen invid rälsen bakom Berlinmuren/hotellet på Norra Bantorget). Det säger väl allt.
Usch, jag mår illa av detta, nu när jag tvingas tänka på Wolodarski och hans gärning igen.
Läs själva hur han målar ut sin "vision":
http://www.svd.se/stockholm/nyheter/artikel_256537.svdI dagens SvD (hittar det inte på nätet) skriver arkitekten Ola Andersson om byggruschen. Den som hittar SvD på papper går till sidan 8 i kulturdelen (minerad mark, jag vet, men jag kan trösta er hipsters med att Andres Lokko skriver i samma del).
Andersson kapar Wingårdhs hotell-, konferens och kontorskomplex vid Centralen som ett spekulationsbygge och undrar "vilka moguler, oligarker eller partipampar har dirivit igenom detta spekulationsbygge?" "Vilka olaga hot eller mutor har krävts för att få bygga något som så frlagrant bryter mot de regler som uppenbarligen gäller för alla andra byggnader i staden?"
Jo, givetvis våra folkvalda. Och vilka de våra folkvalda lyssnat på ? Jo, tjänstemännen. Och vad är Wolodarski?
Sedan konstaterar Andersson att vi bara sett början på detta "spekulationsbyggande i kommunal regi" och går över till Norra stationsområdet.
Som sagt, "vi" har valt dessa politiker.
Hoppas fikgratängen smakar bra vid köksborden även i Tors torn!Olas krönika idag är oerhört viktig läsning för alla som intresserar sig för detta. Den har inte kommit upp på nätet än. Skall lägga länk så snart den dyker upp. Ju mer jag nu sätter mig in i dnna härva, desto groteskare framstår de planer de har för Stockholm. Jag kommer att gå till botten med det hela, var så säkra — kommer att börja min research framåt vårkanten. En sak verkar helt klar redan nu: denne Sten Nordin är helt uppenbart den värste byggpolitruk vi haft i ledningen för den här staden. Han var med redan i gänget kring Mats Hulth, som jag skrev om i min bok — de som låg bakom OS-kampanjen, Vattenfestivalen, Police & Fire Games och alla möjliga andra spektakel och groteskerier. Nu är han en överlevare som helt i skymundan överträffar dem alla i megalomaniskt byggande. Jag menar, förbifarten för x antal miljarder som plötsligt var klubbad för några månader sedan — ingen har ens talat om den. Känns det modernt med en en sådan satsning på vägar i dagens läge, kompletterad med som det verkar endast pliktskyldiga satsningar på kollektivtrafiken? Så detta nu — Norra station, "Västa City", Värtahamnen, Hjorthagen, listan kan göras hur lång som helst. Igår stod Sten Nordin tjock och trind och fin i ABC-nytt, log fryntligt och förklarade nödvändigheten att bygga 80 "parkvillor", eller vad han kallade det, betyder förmodligen fyra- eller femvåningshus, i parken vid Ulvsunda slott. Nej, detta byggande har spårat ur totalt, löpt amok, och allt byggs självklart i samtidens usla kvalitet och kommer att förfalla inom 20 år. Huvudsaken är att Sten Nordin kan ligga på på långvården och förklara för sina nära och kära att det var han, och ingen annan, som fick Stockholm att passera tvåmiljonersgränsen.
Fy fan! Jag säger som Lester T Hobbs: I’m mad as hell, and I’m not gonna take it any more!
Läs Olas krönika! Han är, groteskt nog, nästan den enda rösten på förnuftets sida i en annars obefintlig debatt i dessa ämnen.Tack för tipset, skall genast läsa. Förstår dock ej att finna tröst i att den ängslige Andres Lokko skriver där ibland.
Lokko luktar svett — ända hit, fast han bor i London.
New urbanism är en global trend som tyvärr fick fäste även i Sverige. Vi kan bara beklaga att Wolodarski är den starkaste förespråkaren av denna avart.
Din satan ... satan ... du din satans helvetes jävla skit! Din jävla skit; Bondlurk, läbbiga skurk, ynkliga parasit! Pottsork, snuskiga stork, din ruttna rot, din fulla kork! Avskum, spattig och krum, du är så jävla dum! Din usla gam, din slemmige torsk, förnicklade pappskalle, skunk, förbanne mig, lägg ägg, slibbiga drägg skitstövel och bandit! Slashas, ditt vidriga as, piss och pest och senapsgas!! Sopprot, helidiot, fan vad du bär emot! Din sabla bock, ditt feta arsel, våga dig aldrig mer hit! Attans skitstropp, hörru din saaaa, saaaatan, helvete,helvete, helvete, helvete, helvete, helvetes jävla skit!
Grodan Boll har för mycket tid!
Om det är allt BH har att tillföra debatten ska han hålla tyst: "Don't speak unless you can improve the silence." (Chinese proverb). Ar det BH eller snarare EE eller FL?
Här är SvD-länken till artikeln av arkitekten Ola Andersson som jag nämnde tidigare:
http://www.svd.se/kulturnoje/mer/kommentar/byggrusch-av-vara-valda-oligarker_3911947.svd
Grodan Boll: Du måste vara alldeles grön i nyllet efter den där välfunna harangen - alldeles oavsett vem den var riktad till.Den där harangen från Grodan Boll var riktat mot Tors Tornen och sockorbitarna vid kanalen.
Grodan: Det gläder mig, vilket du sannolikt redan insett.
I stället för att debatera projektet har BH visserligen valt att attackera Grodan Boll välriktad harangen, Grodan Boll kan bara dra slutsatsen att BH håller med Wolodarskis vision. Grodan Boll misstänker BH att vara kulturtanternas kelgris.
BH, nu skall du inte vara sådan! GB:s utläggning är ju mycket välformulerad och relevant i det här sammanhanget. Dessutom, om han skulle haft för mycket tid — nog håller du med om att det är bättre att ägna sig åt sådant här än att hänga nere i Centrum, sniffa thinner, röka hasch, dricka mellanöl och ofreda gamla tanter? Vad är det med dig idag, BH? Har du inte tagit din medicin? Du brukar ju normalt vara en fin och välvilligt inställt ung man — ja, kanske inte en homo sapiens av allra bästa virke, så långt vill jag väl kanske inte gå, kanske inte 100 procent homo sapiens ens (det var den där geten på Haninges ängar på 1780-talet...), men ändå, en varelse över genomsnittet, eller däromkring, åtminstone inte särskilt mycket under och det är vackert så. Du behöver inte tacka mig för min generositet. Jag känner mig allmänt filantropisk till sinnet, idag som alla dagar.
Men tillbaka till ämnet:
Här är länken till Ola Anderssons krönika — obligatorisk läsning för alla som intresserar sig för vår stad Stockholm och dess framtid:
http://www.svd.se/kulturnoje/mer/kommentar/byggrusch-av-vara-valda-oligarker_3911947.svdSer nu att du redan har lagt upp länken, SoB, gott jobb! Nåväl, den förtjänar att läggas två gånger — och framför allt att läsas. Har haft kontakt med Ola idag. Han är en gpd bundsförvant i det krig som jag hoppas att Wolodarski, Sten Nordin med flera nu kommer att få möta. Mobiliseringen är igång. jag beklagar att jag själv inte kan ge mig iväg till fronten förrän till hösten. tar mig friheten att ciera ur Olas mail:
"Den här vilse-i-pannkakan-med-klubbblazer-fryntliga dumheten har jag själv fått alldeles tillräckligt av, den är ymnigt företrädd i stadens ledningsgarnityr. Tydligaste känettecknet: ett helt oironiskt användande av ordet "världsklass" i tid och otid."
The war is on! Let us rumble! WE’RE MAD AS HELL, AND WE’RE NOT GONNA TAKE IT ANY MORE!!!För övrigt hoppas vi kunna välkomna Grodan Boll, och även Lester T Hobbs, bland de regelbundna tankebidragsgivarna i den hr kolumnen. Det vore en skoj, även om du då får stå ut med mycket baket. Jag kan berättade en del om de neanderthalare som flitigast frekventerar utrymmet.
Världsklass - de kan fan inte ens stava till världsklass. Helt oironiskt, tror jag att de precis lika gärna kan stava det världskass.
Grodan: Du får ursäkta BH, han har nog inte så bra koll på Wolodarski oh insåg följaktligen inte att din harang var riktad med världsklass.Appy polly loggies säjer Grodan Boll som kan bara föreslå att BH behandlas av Ludovico tekniken(2009-12-07 Fredde) och återkommer med världsklass kommentarer.
Hej
Jag heter Grodan Boll. Jag gillar att bada. Ibland när jag badar så funderar jag på att göra en bok om kalsonger.
Grodan BollJa, vi verkar onekligen ha att göra med en cybersvindlare som mycket väl kan vara den ovan nämnde och som måhända ovetande har kidnappat signaturen BH, som annars är en kär gammal vän i den här kolumnen. Hhhm...saken får undersökas vidare och få vederbörliga konsekvenser...äppling...tillbaka till ämnet nu!
Jädrans vilken respons BH´s till debatten inte helt avgörande inlägg följdes av.
Grodan Boll kunde sin Magnus o Brasse. Respekt säger jag.
Claes,
Prova att våga dig på att lämna de där ångestregionerna du konstant rör dig i för en utflykt till ÖP-land, Vasastan.
Det vore intressant att höra vad du tycker om det nybyggda Sabbatsbergsområdet. I min bok tämligen smaklöst, fegt och dött.
Paradfastigheten tex som löper längs Dalagatan är av ljusgult tegel och burspråk. Skulle lika gärna kunnat legat i nån skitförort till Umeå byggd -85.
Sug i er:
http://www.youtube.com/watch?v=WT1LXhgXPWsKlassiker, ÖP, klassiker, tack för den!
Som sagt så verkar det som om vår BH är oskyldig och att vi har att göra med ovan nämnde kände svindlare och illusionist. Det som är oklart är huruvida denne medvetet har tagit BH:s signatur. I så fall måste jag säga att det är riktigt proffsigt. Alternativt så har han bara tagit samma signatur, vilket är Grodan Bolls teori. Tids nog får vi nog veta.
När det gäller Sabbatsberg så har jag ännu inte sett det. jag känner dock väl till det och dess byggherre. Från arkitektvänner har jag hört att det är bland det mest katastrofalt fula som skådats i stan. Det vill i så fall sannerligen inte säga lite. Jag känner att jag måste kolla in det pronto, kanske redan i eftermiddag (fast det skall väl ses i dagsljus). Tack för att du stötte på mig om detta, ÖP!Ja, men jag talar om tiden innan man skaffar sig makt och en ådrig plånbok. Svältföddhet då föder ofta en revanschistisk omättlig aptit när de där attributen väl faller på plats, sådan är min blygsamma erfarenhet. Tvivlar på att Palme heller var någon större womanizer på den tid han gick på inernatskola och amerikanskt college.
Claes,
Släpa dig hit i em, så ska jag guida dig i my hood.
Kanske hinner vi en slät kopp också.
Slå en signal, du har ju mitt nummer.Jag har bytt namn från Grodan Boll till Poletten. Bara så ni vet.
Hälsningar Poletten, f.d. Grodan BollVarning igen för ovan "Idag 11:31 skrev Poletten" denna kommentar skrevs inte av Grodan Boll men av svindlaren och illusionist "Brevbusen Eric" som försöker forvandla en serios debatt till ett barnslig krig med akta Grodan Boll, följden blir att jag måste döda Grodan Boll och kommer inte att berätta om mitt nya namn, detta kommer Brevbusen Eric a.k.a. Kulturtamternas kel gris, att få skulden för.
De kan inte mena allvar med detta? Att de tänker bygga de här husen? Det måste vara ett skämt.
Med anledning av vår Wolodarski och hans böjelser för totalitär arkitektur måste jag lägga upp nedanstående oerhört välformulerade citat, hämtat från signaturen Lisa på tidskriften Arkitektur, av Greger Paulsson, konsthistorikern som var en av de stora hjärnorna bakom svensk modernism, en ledande kraft vid bland annat Hemutställningen 1917 och Stockholmsutstllningen 1930:
”Axeln och torget äro varandras motsatser. Då de mötas i en samhällsbildning, brukar i den västerländska arkitekturen den förra dominera. Axeln förstör torget därför att den berövar det dess väsen, att vara en sluten skyddande ram omkring församlade människor, vilka äro varandras likar. Torget blir då en tjänare åt axeln, en differentiator av dess funktion, som gör densamma rikare, mera omväxlande. Axeln är starkare än torget även på grund av tankelättja hos samhällets funktionärer. Den medför nämligen en iögonfallande ordning och för dennas skull väljer man utan att veta det ordningens orsak som är av monarkisk natur. Arkitekturhistorien är sorgligt rik på eftergifter åt denna absolutismens princip i samhällsbildningar som utgått från helt andra förutsättningar”Eftersom jag är så trygg i min manlighet och kan erkänna att jag inte kan tillföra denna debatt särskilt mycket, mer än att jag gillar höga hus i NY, vill jag ändå poängtera att skriva i andras namn är inte min stil. Så Grodan, eller poletten eller vafan du väljer att byta till; Guds frid till dig, det var inte jag.
BH, jag tror på dig, jag vet vem hijackade ditt namn och mitt på bloggen och ställde till trouble, nu använder han sig av Poletten, såjag kommer inte att använda varken Grodan Boll, Poletten eller annat, bara Claes kommer att veta vem jag är, jag kommer att avstå att skriva på bloggen tills Brevbusen Eric lugnar sig.
Från början kallade jag mig för Grodan Boll. Sedan bytte jag namn till Poletten.
Nu har bytt namn från Poletten till Omeletten. Jag kommer avstå att skriva på bloggen tills jag åter heter Grodan Boll.Här sitter jag uppe till halv fem på morgonen och växlar mail över Atlanten med Grodan Boll samtidigt som jag konsumerar lika många flaskor vin. När jag sedan lyckas släpa mig upp här på förmiddagen, vad finner jag — jo, att Tors torn är "klubbade", precis som befarat (fan, jag ger mig fan på att Wolodarski kommer att driva igenom att de skall stavas Tors Torn, med versaler, precis som Twin Towers). Snacka om bakisstraff! Det är fan helt otroligt.
Den stora frågan är: vem är det som får den stora äran och det tunga ansvaret att rita de här husen? Vem av världens alla arkitektkotor har av den kompetenta stadsledningen bedömts vara den allra mest lämpade för detta projekt? Zaha Hadid? Frank Gehry? Tadao Ando? Renzo Piano? Nej, kanske tänker de inte så konventionellt att de väljer någon så etablerad? Kanske vill de ha ett ungt, originellt kinesiskt spjutspetskontor? Eller kanske några vassa lokala förmågor som dessa Videgård Tham Hansson (heter de väl?).
Men nej, vi tänker ändå för konventionellt. Svaret på vem i hela världen som är mest lämpad för detta uppdrag har funnits här under våra näsor hela tiden. Det är en kille som varit här sedan innan hans egen farfar föddes. Hans namn är Alexander Wolodarski. Fan, det är genialt! Så enkelt! The genius is right here among us! Det är resten av världen som är blind som aldrig anlitat denne gigant för ett enda uppdrag. Inte undra på att han då måste ge uppdragen till sig själv. Touché! Can you please stick an mofkn ramrod up my ass — one of those mofos they use for tearing down buildings?
Nej, man kan ironisera, men egentligen vill jag bara gråta. Plötsligt framstår det som idylliskt när fanskapet gjorde pastischer på Atlasområdet, 1800-talets centrala London, funkis och jag vet inte vad. När han med sin leksaksbebyggelse skall efterapa förra sekelskiftets New York och Chicago — då blir det riktigt skrämmande.
Skandal är bara förnamnet. Vem skall nu säga ifrån? Kan inte DN:s ledarsida slå näven i bordet?
Datorer känns inte som rätt redskap att stoppa den här schnobben med. Ridå.När en lång skugga faller från en kort man, då är mörkret nära...
Well boys, I reckon this is it: nuclear combat, toe to toe with the Russkies.
Den här staden har förlorat förståndet. Det är som den tid jag skrev OS-kapitlet i min bok om, fast värrre — all over again. Denne Sten Nordin var ju också med på den tiden och nu har han tydligen bestämt sig för att fullborda det jobb som gubbarna då lämnade halvfärdigt, som George W Bush skulle göra med sin fars påbörjade gärnig. I dagens DN kan vi läsa om planerna på inte en utan fyra nya "arenor" i Stockholm. Våra kära fotbullsklubbar skall alla havarsin, vilket alla dessa Vallentuna-gubbar i deras styrelser så länge tjatat om. Kosnad: 4,5 miljarder. Då skall man veta att alla dessa klubbar gör kraftiga förluster varje år. Men de vet ju att Arsenal har en egen arena och de vill också drömma i hampins League. Säg mig: varför skall vi betala för att 8-10 000 fyllskallar skall gå och kola på Bajens matcher? Varför duger inte Söderstadion? Så står Ola Anderssons ord där när den borgerliga majoriteten tycker att dessa vansinnessatsningar är motiverade. Jo, vill vill bygga "en evenemangsstad i världsklass". Can anybody please ram a fkn 28-foot betongpåle full of rostiga armeringsjärn up my rear end? Det som ligger i "pipeline" är förstås den här ansökan om fotbolls-EM som man desperat försöker få det betydligt mindre entusiastiska Norge med på. Kan någon förklara för mig varför vi skulle arrangera ett nytt fotbolls.Em eftre fiaskot 1992, solklart det sämsta EM:t hittills? Varför vill någon frivilligt ta hit en miljon fyllskallar från England, Tyskland, Serbien och så vidare? Ger mig fan at politikergubbarna redan på kickoffen på Viking Line har diskuterat en ny OS-ansökan också, innan fyllan tog överhanden och de alla började terrorisra de stackars sekreterarna och praktikanterna istället. Kolla in bilden i DN idag där stackars prinsessan Victoria "tar första spadtaget" på den nya "Nationalarenan", omgiven av fem gubbar i åldrarna 57-77 i äkta kommunalsvartgår kostymer från Dressman, döäribland förstås Lars-Åke "Bonden Kornström" Lagrell från djupaste Dalsland. Suck...jag tyar inte längre Lars-Åke. Kan du inte köpa en ny fin skördeetröska och bara styra mot horisonten?
Undrar bara varför denne nu drygt 65-årige Wolodarski håller sig kvar som stadsplanerare. Han borde gått i pension redan förra året och släppt fram yngre förmågor.
Ja, dy Eric, det är ju det som är poängen. Denna skall bli hans grand finale. Han är helt uppenbart en kille med en sådan minuental självbild att ha i ant stalinistisk anda vill bygga monument över sig själv.
“We're not here to leave a mark, bro. Monuments, legacies, marks - that's where we always go wrong. We're here to revel in the world, to soak in the awesomeness of it, to enjoy the ride. The world's maximum perfect as it is, beauty from horizon to horizon. Any mark any of us tries to leave - hell, it's only graffitti. Any mark anyone leaves is no better than vandalism.”
/Dean Koontz quotes (American author)Kamrater
Jag kan inte längre tiga still. Depressionen tog mig hårt och jag var av nöd tvungen att fly en stund till Madrid.
Varmt och skönt i solen i Retiro-parken kan jag meddela.
Att herr Wolodarski får härja på detta sätt och lyckats kapa åt sig ett sånt manöverutrymme är en stor skam. Inte bara för Stockholm och stockholmare utan även för oss i arkitektkåren som inte slaktat denna sjuhövdade hydra i ett tidigt stadium. Nu har fanskapet växt sig till koloss och vi sitter med slöa svärd och gnäller och gnyr. Jag är glad att min delägarkollega Ola fortfarande kan svinga sitt grafitsvärd. Men det behövs fler.
Det irriterar mig som faan att Wolodarski och hans ideologiska kumpaner fått lägga beslag på ordet urbanism. "New urbanism" borde stå för något annat än vad dessa provinsiella planmönsterfetischister sprider omkring sig. Urbanism är inget jag har något problem med. Tvärtom är det något jag ofta saknar. Vår vackra stad har många gånger fått prygel av klåfingriga sk stadsplaneutvecklare. Min mamma, som var en sann urbanist ("jag osäkrar min revolver när jag passerar tullarna" var en av hennes one-liners), tog sig för pannan även åt tidig modernism som Gärdet. Det är inte många som tycker det är skämmigt idag men visst är det lite landet där borta. Men det har satt sig och jag ska inte spilla min fradga där. Starris, en annan av Wolodarskis bölder, har gjort att man knappt orkar ta sig längre bort i den delen av stan. När jag kommer ur den rundeln är jag ofta så yr att jag går åt fel håll. En bra varningsklocka är när man ser pilar som visar åt vilket håll t ex nr 14 A-G ligger. Man ska inte prata om urbanism när man konstruerar områden som man inte kan hitta i utan gps.
Beträffande den senaste styggelsen är det svårt att veta om man ska skratta eller gråta. Jag har inget principiellt mot höga hus men detta ser ut som Pirinen käkat syra till frukost. Börjar man sen titta på planen fastnar skrattet snabbt i halsen och gråten i tårkanalen. Urbanism.....my ass. Här hittar men en förfärligt tvångsmässig form som böjer sig österut mot Stallis. Mellan dessa kompakta kvarter har man pressat in en "intim" gård som ett grönt bälte genom hela skiten. Som gammal urbanist skulle jag vilja påstå att detta grepp ställer saker på ända. Varför inte hylla gatan? Norra stationsgatan har drömt hela sitt liv om att få bli en riktig gata och så vattnar man ur den med någon slags neurotiskt grönt stråk där man ska gå och titta in genom de nya lägenheternas skyltfönster som en annan fluktare. Eller nattetid totalt förvirras av alla 50-tumsapparater som blippar ut ljuset likt flipperspel. När jag bodde i Sjöstan (f´låt mamma - var av nöd tvungen. Tillbaka nu...) brukade jag roa mig med att på kvällarna stå och exponera mina gul/vinröda Centralkallingar i fönstret men det funkade bara när solen var framme. Efter solnedgång började blippandet i grannlägenheternas skyltfönster och av blir en känslig kille som jag faktiskt sjösjuk!
Vem är så ängslig att man måste pilla in ett "grönt stråk" mellan alla husen när man har Hagaparken runt hörnet. Visserligen Solna kommun men öppet även för stockholmare.
Nä, jag skäms för att jag är arkitekt och jag skäms för mina kollegor. Låt oss gemensamt höja våra röster för ett urbant hållningssätt. Inte "New Provinsialism"
Det finns mycket mer att kommentera kring detta men efter en ordentlig spya måste man käka för att kunna spy igen.
För dom som orkat läsa ända hit kan jag bara meddela att det är morgonbasket på busken imorgon 07.00. Bra tillfälle att hålla hjärnan i form!
å skäll in tepå gamle Gert i onödan. Han har visserligen klantat til det med Carion sign men Waterfront är han oskyldig till. Klaga på White istället. Alla dessa engelska namn ytterligare bekräftar den provinsiella osäkerheten. Var det någon som sa Kings Towers på 20-talet? Det går utför.....å Södra Station sam tHammarby sjöstad vad det en jeppe som hette Jan Inghe som var skyldig till. Han dog på kajen mitt i Hammarby sjöstad mitt under en visning av området.....
Svante! Har väntat på ditt inhopp i debatten! Tack för ett fylligt, intressant och förstås mycket initierat inlägg.
Jan Inghe, Wolodarski, Kallstenius, Olle Zetterberg — helt otroligt, dessa gossar har lett vårt Stadsbyggnadskontor typ sedan andra världskriget. Inte konstigt att situationen är så katastrofal som den är. Har växlat mail med din kompanjon Ola om detta idag. Jag minns när vi ordnade en debatt på Skeppsholmen med vårt magasin Stockholm New i detta ämne, med titeln "Varför vågar vi inte vara moderna", där Ola deltog, liksom Jan Inghe, Gert Wingård, Thomas Sandell, kallstenius och många många fler. Redan då minns jag att det kändes som om ovan nämnda kvartett hade suttit på sina poster flera decennier för länge. Året var 1998. Inghe är den enda som fallit ifrån sedan dess vad jag tror, av skäl du nämner ovan, minst sagt giltigt förfall.
Vid den tiden, och även senare, skrev jag mer eller mindre regelbundet i tidningen och framträdde även i TV och radio i detta ämne. Jag kände mig verkligen som en Don Quijote som kämpade mot drakar som det verkade som om ingen annan såg. Ingen utom yrkesmännen vill säga. Vår arkitektkår hyllade mig unisont och utsatte mig för ständiga ryggdunkar. "Kör på Claes, mer sånt, på dem bara, gå på ännu hårdare", sådana uppmaningar fick jag ständigt. Det märkliga var att ingen enda av dessa påhejare någonsin själva sade ett pip i någon slags offentlig debatt. Jag frågade dem alltid varför och fick alltid samma svar: "Nej, det är känsligt för mig som är i branschen vetu. Bättre om en utomstående som du gör det". Jag tröttnade med tiden på att agera Gossen Ruda och kände även ett växande förakt mot dessa arkitekter. Ömkligare yngryggar fick man leta efter. Är de så djävla fega så kan de ha den bransch de förtjänar, tänkte jag. Det värsta är att alla vi andra också tvingas leva med den.
Var det jag som skyllde kongresshuset på Gert? Jag förknippar den med honom, men vet ju att det är White. Nåväl, hans Clarion Sign är snudd på lika djävligt, fast litet smalare och tack vare lov mer undangömt.
Har jag också skyllt Wolodarski för sådant han är oskyldig till? Hammarby Sjöstad vet jag att Inghe — som jag lärde känna och som var sympatisk som typ, men vad jälper det? — låg bakom, och även Södra Station, men i det sistnämnda fallet måste ju Wolodarski ha haft ett finger med i spelet, med halvmånen, axlar, trappor och Söder torn?
Ja, det är sorgligt att studera vad dessa män har gjort sig skyldiga till, utan att stoppas eller ens bromsas av vår arkitektkår. Det blir det arv vår generation lämnar över till kommande. Skiten kommer att ha förfallit redan under vår livstid, så dålig är även den rent byggmässiga kvaliteten, det vet väl du Svante, som bott i Hammarby sjöstad? Jag ser det med blotta ögat här i Wolodarskis Starrbäcksängen, där din analys om omöjligheten att orientera sig är så sann. Man går tamigfaen vilse på 40 meter. Kåkarna där ser också mer förfallna ut än dem kring Tessinparken, som byggdes 60 år tidigare eller så. Redan från början hade området också den där leksakskänslan som alla dessa byggen har. Ni vet vad jag menar. Ingen har uttryckt det mer träffande än min käre vän och antropologiske assistent Tomas Almgren, född Siawash Horsiar, gjorde i kapitlet om Stockholms OS-kampanj, med titeln "Feel the Light", i min bok "Sekelskifte i Stockholm". Vi gick runt i det då helt nybyggda Hammarby sjöstad och såg all denna fulhet, med de "lyxiga" charterhotell-liknande kåkarna ned mot de små sumpiga kanalerna (vilka jag antar är de akvarier du beskriver, Svante). Jag frågade Tomas hur man skulle beskriva denna arkitektur och han svarade: "Du vet, det är som när man var liten och byggde lego. Ibland hade man inga fönster kvar, så man fick ta en dörr istället".
Däremot är du och din mor ute och cyklar när det gäller Gärdet. Jag bor som du vet i ett av de så kallade Aalto-husen efter att under min uppväxt ha bott på gränsen mellan Östermalm och City samt i Vasastan. Jag kan säga att jag inte skulle byta min lägenhet mot någon i de mer "urbana" delarna av staden — inte ens om någon ville byta rakt av mot en tre eller fyra gånger så stor kvart.
"Stockholm Waterfront"...suck...Vänner!
Missa vid gud inte arkitekten och stadsbyggnadsforskaren Lars Marcus artikel om Wolodarski och Norra station i SvD idag (Hur är han släkt med vår Claude, Svante?). Låt oss be till de högre makterna att detta är upptakten till en större debatt som i så fall lär fortsätta i just SvD och bara där. Av DN, där Wolodarskis son är chef för ledarredaktionen, kan vi knappast vänta oss något i den här frågan. Även alla dessa harpaltar till arkitekter borde inse att de kan komma fram nu. Det är inte farligt längre. Vargen är skjuten. Tiden har passerat Wolodarski och hans hejdukar. Vår breda allmänhet saknar fortfarande intresse, kunskap och engagemang att sätta sig in i mer komplicerade stadsbyggnadsmässiga frågor som denna, men pinsamheterna i samband med publika, mer lättgreppbara projekt som Slussen, Stadsbiblioteket och även Sandells badring har spridit ett medvetande om att något är allvarligt fel bland dem som styr över dessa frågor. Därför är chansen större än någonsin att verkligen kliva in och påverka hela systemet till det bättre. Nu vill vi se den samlande arkitektkåren "kliva fram" som man säger på sportspråk. Släpp sargen! Dra tummen ur munnen!
Någon måste stoppa att denna uppsvällda stalinistiska förort byggs som en ogenomtränglig barriär (se Starrbäcksängen) mellan Stockholm och Solna, som Lars Marcus skriver, "manifesterade" av dessa groteska "torn" ritade av Wolodarski själv efter förebild från förra sekelskiftets New York och Chicago, men med outplånliga spår av Stalin.
Alaksander Wolodarskis time has come! Vem vågar hålla i yxan?Bra inlägg, Benson, respekt för det. Frånsett tornen var det just den "intima gården" jag retade mig på med Norra stations-området.
Alla nybyggda områden i stan är half-assed kopior på Gärdet och Fredhäll, bara sämre planerat oh så oändligt mycket sämre byggt. Låt oss inte glömma att ett antal av kåkarna vid Karlbergskanalen, ingående i Wolodarskis St Eriksområde, fick saneras mot mögel typ två år efter att de var färdigbyggda.
Grattis stadsplanerare! Grattis byggherrar!
Det var i övrigt C som skyllde Klara kongress på Wingård i ett kommentarsinlägg här och jag utgick slött från att det stämde.
Sorry för det Wingårdh, men Clarion sign ser inte bättre ut för det.
Om ni vill se Whites kongresscenter i all sin vidriga prakt, gå Torkel Knutssonsgatan förbi Münchenbryggeriet ner mot Söder Mälarstrand. För några månader sedan dominera Stadshuset blickfånget, nu kan man inte slita blickarna från kongresseländet hur hårt man än försöker.
Uppskattade även jag Marcus artikel i SvD i dag.
Wolodarski, stadsplanerare, my ass.
Wolodarski, arkitekt, my ass.
Wolodarski, "jag vill ha debatt", my ass.I övrigt, Starrbäcksringen, när det byggdes bodde jag i Hjorthagen och promenerade mycket i området.
Jag har mer än en gång gått vilse i Starrbäcksringen och Starrbäcksängen när jag gick där och kollade på hur det var.
Efter ett par tre promenader skydde jag området som the bubonic plague.Härligt Boys. Låt oss hoppas att drevet satt igång. V-t intressant Classe med DNs sätt att hantera det. Jag känenr Sanna Björling, kultirskribent på DN. Ska ta upp det med henne.
Vill också passa på att förklara....gärdet. För några år sedan hade jag ett uppdrag på Gärdet som strandade pga kulturhistorisk klassning. Min mamma fnös då rejäöt och berättade hur den allmänna uppfattning om Gärdet var när det byggdes. Då stod inte kulturklassningen högt i kurs och mamma sa just - visst är det lite landet över Gärdet? Och tråkigt!
Men du Classe, Aaltohusen är ju betydligt yngre än delarna kring Tessin. Jag tycker själva att bl a planlösningarna i ditt hus är vida överlägsna de äldre som fortfarande brottas med problemet med husor, pigkammare etc. Ditt hus är helt enkelt en mer utpräglad modernism och inte så mycket teoretisk funktionalism.
Men dagens skål till Lars Marcus. Dom är hårda i den där släkten. Jag antar att dom är släkt. Vet dock inte hur. Ska messa Bempa och fråga.
För övrigt saknade jag er på morgonbasketen idag, mesar!Apropå Svea Torn, som p länkat till ovan, se hur fint Wolodarski låtit sig inspireras av the corn cobs i Chicago:
Gå in på google, sök på corn cobs chicago eller se här:
http://thelostcompass.net/images/20090301093536_chicago-marina-city-corn-cob.jpg
Svea toprn:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/da/Svea_torn_wiki.jpg/250px-Svea_torn_wiki.jpg
Undrar vilken kåk i Chicago Wolodarski tänkt sno till Tors torn? (Vägrar skriva torn versalt som Wolodarski den monumentale vill).En sak med tvillingtorn som är oändligt tråkigt är när dom är helt symmetriska. Kolla in t ex Kungstornen och jämför med tornen i S:t Eriksområdet. Kungstornen vinner på WO.
Eller byggnaderna på ömse sida om S:t Eriksbron.
Wållådarski är bra på att spegelvända. Bra jobbat Wålle......By the way. Kållade med Claude. Enligt honom finns det två släkter Marcus i stan. Båda elaka....
I gårdagens SvD går Wolodarski i svaromål — ett stort misstag, ty all debatt här kommer att vara till hans nackdel. Precis som jag visste skriver han Tors Torns inte svenskt utan amerikanskt, alltså med två versala T, som Twin Towers. Det låter ju pampigt. Killen yrar om "representativ entré till staden", "kontakt mellan universiteten", en massa helt irrelevanta historiska hågkomster om Lindhagen och Per-Olof Hallman, samt annat fikonsnack. Inte ett enda bärande argument för han fram för den stora frågan vad i hela fridens namn som få honom tro att han är den arkitekt i världen som är bäst skickad för detta uppdrag.
Nu är debatten öppen. Nu får vi som bryr oss om Stockholm hoppas att fler arkitekter har mod nog att "stiga fram", som de säger i Sportspegeln. Stadens urusla track record inom stadsbyggnad gör att det finns goda möjligheter att stoppa dessa groteskerier och befria framtida generationer skammen av denna urbanretroskeptiva leksaksstad i mammutformat.
Apropos detta ämne så kliver denna människa Madeleine Sjöstedt i DN fram och försöker förklara varför staden har råd att bygga en fotbollsarena men inte en tillbyggnad till Stadsbiblioteket och varför det var helt korrekt av henne att fatta beslutet att lägga ned katastrofbygget med den nya utbyggnaden av Stadsbiblioteket helt informellt efter att hon och Sten Nordin — ständigt denne Nordin! — fått en power point-dragning med sex slides av en konsult — och att sedan meddela detta beslut för allmänheten i form av ett inlägg på sin blogg. Godnatt, jord.
GOD JUL PÅ ER!JIIIIIIIIIHAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ja, jag vet inte vad Alexander Wolodarski och nu idag i SvD stadsyggnads- och fastighetsborgarrådet Kristina Alvendal (M) tror att de har att tjäna på en debatt om det de håller på att göra med Stockholm. Svaret är hur som helst: ingenting. Det är den egna fåfängan och sårade stoltheten som bedrar visheten. Nu har de satt igång en debatt som de inte kan vinna. Deras track record från Slussen, Stadsbiblioteket med flera lättbegripliga fiaskon gör att till och med vår gemene man saknar förtroende för dem i dessa frågor, minst sagt begripligt får man säga.
Själv finner jag och min vän SoB i den märkliga belägenheten att vara på samma sida som Per Ahlmark i denna fråga. Det är den artikel som Ahlmark, Olle Wästberg, Birgit Friggebo och några andra gamla folkpartister skrev i SvD som Alvendal försöker gå i svaromål mot. Resultatet är en ömklig artikel, förstås sprängfylld av floskler och med ett intellektuellt innehåll på Camilla Läckberg-nivå (heter hon så, den mordiska "författarinnan"?). Alvendal framställer det som om de som riktar kritik mot deras planer är motståndare till all utveckling och bara ute efter att sabotera hennes, Wolodarskis med fleras tappra anträngningar att bygga en "promenadstad" och rätta till de misstag som begicks när Stockholm byggdes för bilismen. Snyggt, inte sant? Talande är att hon inte med ett ord berör huvudämnet för Ahlmarks med fleras artikel, nämligen den fasansfulla byggnaden med det så bedrövligt löjeväckande namnet — ”Stockholm Waterfront". Alvendal bär ansvaret för detta irreparabla sabotage av Stockholms kanske viktigaste silhuett och det är hon förstås medveten om. Hon vet att hon inte har några populistiska poäng att plocka på att försvara den byggnaden. I det fallet kommer det inte att bli som den absurt fula Globen, som alla politiker fortfarande älskar. Nej, den här byggnaden tror jag ingen kommer att vilja ta på sig "äran" att ha låtit uppföra. White arkitekter får för evigt stå med skammen att ha verkställt det brottet. Det blir inte kul för de grabbarna att träffa Ragnar Östberg efter detta jordelivs slut. I och för sig är väl risken minimal att de kommer att hamna i den arkitekturens panteon där denne befinner sig.
Här verkar det vara nödvändigt att vara tydlig. Låt mig därför genast som svar på Alvendals ohederliga argumentation klargöra att jag själv minst av allt är motståndare till "förnyelse". Tvärtom så är jag en förespråkare av en radikal modernistisk aritektur av ett slag som vi inte har ett enda exempel på i Stockholm men som vi inte behöver gå längre än till Köpenhamn, Oslo eller Helsingfors för att få njuta av. Inte heller är jag emot skyskrapor, tvärtom. Jag kan tänka mig flera platser där jag tycker att de skulle passa. Ett av dem är Norra Station. Ett annat är faktiskt "Klara sjö", som det så vackert kallas (alla dessa "sjöar" — Hammarby sjöstad, etc, etc — är så utled på det där säljande fikonspråket. Dessutom skall det ju numera också vara amerikansk stavning, med versaler på varje ord — Tors Torn, Hammarby Sjöstad etc — så vida man nu ens nedlåter sig till att använda det svenska språket, vill säga, och inte går direkt på med knackig skolengelska — "Stockholm Waterfront".
Min enkla poäng är istället denna: jag vill inte att Alexander Wolodarski skall rita dessa skyskrapor. Varför? Jo, helt enkelt därför att det blir betydligt bättre, mer spännande och intressant om exempelvis Herzog & Meuron, Zaha Hadid, Takae Ando eller allt vad de heter skulle rita dem än om Wolodarski går in med en pastisch på Flat Iron Building från 1902 (han har själv sagt att vi kan vänta oss många sådana vid Norra Station — en går redan att beundra nere vi rälsen bortom Gert Wingårdhs katstrofala Clarion Sign Hotel).
Varför? Är det inte bara en fråga om tycke och smak, som dessa plotiker brukar hävda? Tja, varför är det godare med färsk vit vintertryffel från Alba än med champinjopulver från Knorr? Varför sitter en skräddarsydd kostym från Savile Row bättre än en som köps från galje på Dressman? Det är sådana gåtor som vi har våra liv på oss att begrunda.
Sedan vill man ju inte höra sådana här argment, som Alvendal skriver (väljer bara på måfå en av många pärlor):
"Först när detta är genomfört kan vi stockholmare åter få tillgång till vattnet vid Klara sjö och njuta en strandpromenad på en plats som idag endast är till för bilar och en och annan skrämd and".
Jahwohl! På med åttavåningshus där bara för fan! Låt oss kalla dem "stadsvillor" och gör pelare i bottenvåningen på känt funkismanér så blir det säkert bra. Kan man förresten inte kalla "Stockholm Waterfront" för Stadsvilla, eller varför inte Stads Villa, modell större?
Sedan pratas det förstås om parker och "grönmark" (que?) också, detta ständiga dopade kort som skall ursäkta alla förbryteser. Jag blir så trött.
Ett annat argument Alvedal använder är än lägre, nämligen:
"Min tro är att stockholmarna vill ha ärliga, nyanserade politiker med idéer för framtiden i stället för politiker som försöker starta generationskrig på temat `Det var bättre förr när jag var med och bestämde´".
I klartext alltså:
Ni är gamla förbrukade stofiler som inte har rätt att uttala er om framtiden då ni ändå strax skall dö. Jag däremot är ung och står för framtidens idéer, det vill säga kopior på Flat Iron Building. Dessutom är jag nyanserad, till skillnad från er. So just shut your fkn bitchy ass traps and move your fat ugly asses over som I can get trhrogh WITH MY GODDAMN CATERBILLAR BULLDOZER!!!!!
Nivå, någon?
Låt mig sedan vidare klarlägga att jag alls inte håller med Ahlmark och co i alla deras argument. De framhåller Hammarby sjöstad som ett föredöme och deras inlägg luktar new urbanism, denna konservativa rörelse med det försåtliga namnet.
Låt oss säga sanningen om Hammarby sjöstad: stället är en katastrof. Läs OS-kapitlet i min bok "Sekelskifte i Stockholm". Jag återupprepar än en gång min gamle vän och antropologiske assistent Tomas Almgrens klassiska citat från det kapitket — det bästa som sagts om den mysigt nyponröda "arkitekturen" i Hammarby sjöstad, om man nu kan använda ett sådant ord i det fallet:
"Du vet, det var som när man var liten och byggde lego och inte hade några fönster kvar så man fick ta en dörr istället."
Jag upprepar än en gång även detta påstående som jag åtskilliga gånger skrivit i svensk press, senast i Svenskan 2004, utan att någonsin ha blivit motsagd:
Sverige, som från 1880-taletända fram till början av 1960-talet var ett föregångsland inom arkitektur och stadsplanering har förvandlats till ett arkitekturens U-land. Sedan Stockholms mest hatade byggnad Kulturhuset, färdigställt 1971, har ingen byggnad av internationell dignitet uppförts i Stockholm.
Se där — ännu en sanning att begrunda...
I’m mad as hell, and I’m not gonna take it any more.
Jag beklagar verkligen att jag är förhindrad att i detta läge ge mig in i den offentliga debatten. Tack och lov har jag gott hopp om att de här gossarna kommer att gå i land med att avrätta sig själva.Här har ni Alvendals bedrövliga artikel så att ni själva kan ta ställning. Read it & weep!
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/stockholm-ska-vaxa-pa-ratt-satt_4021631.svdWolodarskis Tower Of Love is soon taking care of this Nasty Piece Of Meat.
http://www.improveme.se/kristinaalvendal
http://pocket.moderaterna.net/alvendal/Herre du min skapare, p — vad är detta? Är det allvar? Har tanteländet en "blogg" på den här "portalen" eller vad man skall kalla det? Är sådant ens lagligt för en politiker? Hon är alltså ansvarig för utvecklingen av vår stad. Vart är vår värld på väg?
Ett utmärkt sätt att ha en avslappnad dialog med vanligt folk. Att låta den lilla människan komma till tals. Ett modernt sätt att kummunicera som inte de där gamlingarna förstår. Gamla skitmänniskor som bara gnäller så fort de inte hänger med.
Jag gillar oliktänkande och spänningen och debatten som kan komma därav.
Men efter Claes inlägg idag 14:18 kan jag inte annat än hålla med honom.
(Honom skall här läsas alá Rolle Stoltz - hooonåm.C: Briljant! Briljant! Briljant!
När du kombinerar rage med saklighet är du näst intill oslagbar.
När läste Alvendals så kallade svar i SvD hade min fru en enda kommentar - du har rätt, men säg inte sådär när vår son är hemma.Jag kan bara instämma till 100%. Tyvärr kan jag inte se hur Stockholm skulle kunna komma till insikt i de här frågorna. Inte med dagens beslutsfattare och vad värre är — inte med morgondagens heller.
Varför inte lägga ALL trafik under jord?! Strandvägen plågas ju sedan länge av fientlig bilism. Änderna skakar av rädsla.Här skulle man kunna frigöra en fantastisk massa yta och sedan förtäta med en räcka Towers.Visionen om Promenadstaden kunde övergå från dröm till verklighet. Ser framför mig ett gigantiskt trädäck på taken varifrån man på åttonde våningen tar in vår vackra stad. Inte helt olikt NY's High Line, fast högre upp förstås. Tänk på turisterna. Nä, här gäller det att öppna en ny front mot det gamla.Beach City tar över Strandvägens förlegade silluett.
Anonym! Ditt inlägg är intressant och bra, om än litet svårbedömt och -bemött då det rör pendlar mellan ironi och allvar. Jag tolkar det som att du är ironisk när du talar om Strandvägen och bilarna, men jag tycker verkligen att man skulle förbjuda biltrafik där. Jag går ett steg längre: förbjud privat biltrafik i hela Stockholm, som den första stad i världen. Jag har som du vet, Anonym, bil, men använder den mycket sällan, dock senast idag för att handla. Det är dock endast bekvämlighet som gör att jag använder den, inget annat — och, framför allt, vana: denna manliga mänskliga rättighet att ratta runt i sin egen Kraftwagon. Själv har jag pendlat fram och tillbaka de dagar jag behövt göra det till och från mitt landställe i min bil i alla år — tills dess att jag provade den nya direktbussen, där jag kan sitta och läsa och även skriva, istället för att irriteras till vansinne av andra i bilar ensamsittande medmänniskor i kön. Sedan dess har jag nästan aldrig tagit bilen. Jag läste om en mycket intressant undersökning härifrån Stockholm som visade på samma sak. Det var ett antal människor, läs män, vilka samtliga tidigare hade sagt att de aldrig, PÅ INGA VILLKOR, kunde klara sig utan sin bil. Sedan fick de pröva att åka buss och efter bara några veckor tyckte det att detta var mycket bättre. Vi talar alltså om en betingad vana modell neandertal eller apa, som lätt kan brytas. Är det rätt att världen skall få gå under för att alla vi män inte orkar utan vill ha dessa bilar att polera som vore de...ja, ni vet alla vad..? Vi kantänka på USA, oljeförbrukning, etc — men tänk också på: vart tar de vägen till slut, alla dessa förbrukade KRAFTWAGONS — Ford, Dodge, Oldsmobile, etc — när det är dags för söte far att uppdatera till den nyare modellen?
Jo nog var jag lite ironisk allt. Men i princip är det en konsekvens av fru Alvendals tänkande. Det mest oroväckande med hennes vision av Stockholm som jag ser det är detta med förtätningen. Som att det i sig är något fint och eftersträvansvärt.Däremot är din idé om ett bilfritt Stockholm lysande.
Jag förstod ju ironin och självklart håller jag fullständigt med. Läs alla de seniora folkpartisternas svar på Alvendals oerhört oförskämda, skymfande och genomkorkade artikel i SvD idag. Där skriver de precis som det är, nämligen att Alvendal inte med ett ord berör deras kritik utan istället hånar dem för deras ålder. Som de skriver: här framgår det svart på vitt att i de Nya Moderaternas Stockholm skall ingen djävel över 50 få vara med och uttala sig om en framtid då de själva ändå kommer att ligga på krykogården medan Alvendal och hennes gelikar stävar fram mot något helt nytt och så mycket ljusare, vackrare och mer effektivt (ja, med undantag av den lysande Sten Nordin då — för sådana stora gestalter gäller inte ålderns regler). Det blir intressant att se om Alvendal går i svaromål denna gång. Jag kan bara än engång beklaga att jag är förhindrad att gå in i denna debatt nu. Det skulle behövas många fler på förnuftets sida. Det är för ömklit att inte någon arkitekt förutom Lars Marcus har klivit in. Var är ni allesammans? Väntar ni på jobb från NCC?
Att en person som Alvendal är högst ansvarig i dessa så viktiga frågor är en skam. Som folkpartisterna skriver så må hon tro att hon är modern, men i själva verket är hennes och hennes kollegers visioner inget annat än spökröster av Hjalmar mehr och hans visionära vänner på 50- och 60-talen. Det är samma provinsiella storhetsvansinne som förblir drivkraften för desa bonnlurkar.
När det gäller min vision för ett bilfritt Stockholm så framstår den allt tydligare. Där skulle vi kunna visa den sanna modernitet, framsynthet och humanism som är Sveriges världsberömda adelsmärke: genom att bli världens första bilfria metropol. Självklart kräver det radikala investeringar i kollektivtrafiken, vilket blir billigt i jämförelse med bilismens kostnader. Att förbjuda biltrafik rakt av är ett hårt och stalinistiskt steg. Jag förespråkar därför det första steg som min gamle kamrat Caj nyligen föreslog: tiodubbla biltullar, parkeringsavgifter och p-böter.Ja det är som det sägs, historien upprepar sig.
Först som fars: 20-tals pastischer och sedan som tragedi, hårdför 50-60-tals funktionalism.Gå in på länken som p just lade, allesammans, och begrunda att den kvinna som är ytterst ansvarig för hur Stockholms anlete kommer att te sig ut för överskådlig framtid skriver denna blogg på denna "portal". Känns det seriöst?
Dock är hon ju ung! Den kvaliteten äger hon och den är ju mer värd än något annat! Även om man skulle gissat hennes ålder vid pass 55 att döma av bilden så är hon född 72. Ytterligare ett förhållande att begrunda. En försåtlig kvinna är det vi har att gör med. Som de gamla stofilerna skriver i SvD idag så har Alvedandal och hennes gäng — den moderna varianten av Hjalmar Mehr och hans så kallade "järngäng" — uppenbarligen bestämt sig för att ligga lågt och mörka sina minst sagt storstlagna och brutala planer för Stockholm och "Västra City" nu inför valet. De har gjort den som jag tror helt riktiga analysen att de inte har något att vinna på dessa diskuteras i valrörelsen. "Stockholm Water Front" lär inte pryda några valaffischer, eller vad tror ni? Låt oss hoppas att andra partier förstår att göra detta till en ledande valfråga — nummer ett, om jag får bestämma.Politkerna väljer nu att kommunicera med medborgarna via egna bloggar, lex Bildt, så det är inte konstigt att Alvendal hänger på.
1) Det ger sken av att man är demokratisk och kommunikativ.
2) Det ger sken av att man är modern.
3) Och viktigast av allt, man behöver aldrig svara på frågor som någon annan än man själv ställt.
Så jorå, jag inser att jag just varit ofantligt naiv, men jag la just följande kommentar på denna vansinneskvinnas blogg:
"Det är intressant att du helt förbigår konferenscentret vid Centralen, ritat av White, med tystnad, med tanke på att det är en av portalbyggnaderna som är orsak till att debatten kommit igång.
Gå Torkel Knutssonsgatan ner mot Söder Mälarstrand och se vad som hänt med Stockholms siluett. Det ser fruktansvärt ut.
Du skriver, angående Ahlmark och kompanis debattartikel:
\"Min tro är att stockholmarna vill ha ärliga, nyanserade politiker med idéer för framtiden i stället för politiker som försöker starta generationskrig på temat `Det var bättre förr när jag var med och bestämde´".
Jag har svårt att hitta nyanserna i dina idéer, för mig låter det mer som att du får det bekvämare att framföra din bulldozer om de gamla föredettingarna äntligen hade vett att flytta på sig och helst hålla käften medan de gör det.
Vad beträffar framtid, generation, nyans och kompetens går det utmärkt att läsa arkitekten Ola Anderssons debattartikel i SvD, en debattartikel som du också försöker förbigå helt med tystnad. Inte konstigt då den är skriven av någon med gedigen kompetens i ärendet.
http://www.svd.se/kulturnoje/mer/kommentar/byggrusch-av-vara-valda-oligarker_3911947.svdOch ja, det är jävligt illavarslande att Alvendal är så lik Anna Anka - både vad gäller avseende och demonstrerad intellektuell kapacitet.
"Både vad gäller utseende och demonstrerad intellektuell kapacitet" ska det givetvis stå.
Min paroll är - "Alltid bilen under milen".
All I can conclude is that "the dumbing down of America" has inspired the likes of Alvendal and Wolodarski into promoting "the dumbing down of Stockholm". The long shadow of the short man precedes the dark ages of Stockholm City. (2009-12-12 skrev Eric E-son)
Herregud! HERRE DJÄVLAR!!! Detta är värre än vad man någonsin kunnat tror. Gå för guds skull in och läs p:s senaste länk. Där framgår det vilka som är Alvendals verkliga planer. Hjalmar Mehr och hans marater ligga och nickar gillande där sex fot under i utkanten av Skogskyrkogården. Det här är dessutom mer storskaligt ändå, om möjligt. Detta försöker man alltså mörka och hoppas kunna driva igenom mellan val, utan något demokratiskt inflytande. Var kommer de här människorna ifrån? Eslöv? Det luktar hur som helst småstadkomplex, nej stinker, från kilometers avstånd. De har väl varit på konferensresa i stora stygga NEW YOOOOOOORK, kollat storögt på alla blänkande skyskrapor, tagit sig en bagel på en coffee shop och kommit hem och känt sig allmänt urbana. Fi i hela helvetet säger jag, vad skall man ta sig till?
SELL THE HOUSE
SELL THE CAR
SELL THE KIDS
FIND SOMEONE ELSE
FORGET IT
I'M NEVER COMING BACK
FORGET IThttp://www.hagwall.nu/C1446595650/E20100106144755/index.html
Härligt med nyanserade och ärliga politiker...Hoppas verkligen att ni inte underlåter att kolla de högst intressanta länkar som p lägger upp. Detta växer alltså till något mycket större och mer fruktansvärt än jag ens i mina mörkaste fantasier befarat — ett helt nytt 60-tals-City, varken mer eller mindre, med all sannolik helt igenom genomfört i pastischarkitektur, med elefantiasisvolymer för att kunna "räkna hem" spelet. Stockholm skall bli en större stad, det är dessa personers tortftiga dröm — en riktig "metropol", nästan som New York. Det kommer sluta med att vi förstör vår stan. Överdäckning av spåren, ja, men längs kanalen måste det då bli låga hus, annars blir det groteskt, det förstår även en kärring från Öland som en gammal knarkare jag kände alltför väl brukade säga. Problemet är att de inte går att "räkna hem". Därför charterresearitektur med "glaspartier", misstänker jag, fast i mastodontskala — ungefär med samma effekt som när man, som på mitt landställe smäller upp färdiga kataloghus som är pastischer på gamla tiders skärgårdshus — med den högst väsentliga skillnaden att dessa hus är fem gånger större än den tidens hus, vilka gör att dessa sneda tak med fusktegelpannor bara ser fullständigt groteska ut.
Jag är tyvärr fortfarande förhindrad att gå in i debatten. Dock tänker jag redan nu börja agera. Nu går jag in och skriver en kommentar på stadshusbloggen. Imorgon tänker jag ringa ett antal samtal. Det är varje mentalt hälsosam stockholmares plikt att göra vad vi kan här. Vår tids Hjalmar Mehr och hans järngäng kan inte få göra detta med vår stad. Dessvärre är mycket skada redan skedd. Sådant som Clarion Sign kan man väl bara skaka på huvudet och gråta en skvätt över. Stockholm Water Front däremot är en irreparabel skada. En av Stockholms viktigaste silhuetter, med stadens mest kända byggnad, är förstörd för all framtid.
I’m mad as hell and I’m not gonna take it any more. Nu börjar jag min research inför min stora uppgörelse med den här gänget.
Under tiden kan ni på nedanstående länk gå in och läsa denna lobbygrupp "Yimbys" angrepp på vad de kallar "SvD:s korstorg mot framtidens Stockholm" (ja, DN lär inte inleda något sådant korståg så länge chefen för ledarredaktionen heter Peter Wolodarski och det lär han göra många decennier framöver). Där står bland annat att läsa följande gripande, ja tårdrypande beskrivning av visionen för det nya område som, vad var det jag visste — DÄR SATT DEN! — "mer eller mindre oficiellt" kallas för — vad tror ni? — jamen KLARA SJÖSTAD givetsvis!!!!!
"Kanske blir det en oas där stressade storstadsbor varvar ner med en tur i en hyrd roddbåt? Eller där barn och ungdomar lär sig att segla jolle i en skyddad miljö? Kanske till och med någonting i stil med Venedigs gondoler för turister och stockholmare? De som inte vill ge sig ut på vattnet kanske tar en promenad eller cykeltur på någon av strandpromenaderna."
Ett nytt Venedig alltså! GENIALT! även om denna version av Venedig kommer att kantas av åtta- eller tiovåningshus från Skanska snarare än av trevåningshus från 1500-talet men vafan, så nogräknad kan man ju inte vara när det gäller FRAMTIDEN. Kan man skriva upp sig någonstans och anmäla sitt intresse för att bli gondoljär? Segla jolle med en liten grabb?
En sak kan vi vara säkera på. I nya KLARA SJÖSTAD kommer inte som Alvendal skrev en och annan skrämd and att simma. Ånej, änderna här kommer att vara stora, starka och guldglänsande, simmandes runt på rygg i solkskenet med breda Stomatolleenden som kommer att få Arnold Schwarzenegger att skämmas, så lyckliga och tillfreds med livet att de ständigt kommer att vissla Gubben Noak med sina analöppningar.
Godnatt, jord...
http://www.yimby.se/2009/10/svd-och-korstaget-mot-fra_812.htmlLäs kommentaren jag just lade på den mcket intressantastadshusbloggen.Nu är det krig. Det finns ingen återvändo.
http://stadshusbloggen.blogsome.com/2009/11/08/fuskbilder-saljer-vastra-city/Då har de vettskrämda ändernas sista hopp svarat på inlägget från SoB. Precis så diffust som man kunde vänta sig.
p: Diffust? Alvendal är så totalt borta att hon inte fattar vad skisserna visar. Hon tror att det handlar om något som inte är planerat och klubbat. Hon är så borta att hon inte fattar att skisserna visar Waterfront som just byggs.
Nidbilder indeed.
Jag har för det mesta röstat blankt i våra demokratiska val för att jag inte står ut med de representanter våra partier skickar på oss. It's not getting any better bara för att politikerna blir yngre.
Nåväl, jag fortsatte att vara charmigt naiv och skrev följande på Alvendals blogg:
Snälla Kristina, kom igen nu.
Bilden som stadshusbloggen visar är inte bara planerad, utan klubbad och håller på att byggas just nu. Jag förstår att - och framför allt varför - du vill låtsas om som att Stockholm Waterfront inte existerar, men det gör det. Bilden stadshusbloggen visar är hur det kommer att se ut när Waterfront är färdigbyggt, inklusive den tältliknande fronten som kommer att synas som mest bredvid stadshuset.
Gå in på Waterfronts egen sida så får du väl se vad det handlar om:
http://www.waterfrontbuilding.se/kongress.html
Det är ingen nidbild, Kristina, det här har du och dina kolleger i stadshuset beslutat. Du må tillhöra alliansen, men om du läser på lite grann om vad som hände i Stockholm på 1960-talet så förstår du säkert varför Hjalmar Mehr dansar i sin grav i dag.
Det är ju bara att läsa den länk jag hänvisat till förut, den länk till debattartikeln av Ola Andersson jag förstår att du vill undvika att diskutera.
http://www.svd.se/kulturnoje/mer/kommentar/byggrusch-av-vara-valda-oligarker_3911947.svd
Notera nu, jag är inte emot urbanism och jag är inte emot skyskrapor, jag är bara emot skyskrapor som är så genuint skräcködlefula som Whites Waterfront. Som sagt, gå från Torkel Knutssonsgatan ner mot Söder Mälarstrand och se för dig själv.SoB, försökte bara vara lite nyanserad. Ska bli intressant att läsa hennes ev. "svar" till Dig.
p: Nyanserad? Efter att ha läst på Alvendals blogg är jag inte säker på att jag förstår vad det betyder ...
Jo, jag är också spänd på svar. Jag gissar på att hon lägger ner nu - om det inte kommer in fler läsare i attackmode.En av de mest intressanta frågorna i den här debatten är hur länge dn kan tiga som muren. Är det inte dags för chefen för ledarredaktionen att ta bladet från munnen snart?
Nyanserad, ja...kanske inte det ord som faller först i tanken vid åsynen av Stockholm Wazzerfront...En rokad om jag får be som det är nu fungerar ju inte tornen perspektivistisk
utan påminner om en stalin orgel mera Bach orgel om jag får be om stegen utgör notlinjer låter det dessutom jassigare kapitel åtta i The Science Of Leonardo kan ge vägledning!Alvendal har ej haft tid att svara SoB än, däremot hittade hon en lucka för att skriva om vikten av bomber och granater inför stundande kronprinsessbröllop och att ge Carin Jämtin en rejäl känga.
Läser idag i DN/familj att det är nån gammal onyanserad skitgubbe vid namn Torsten Westman som fyller 90! Han har mage att efterlysa debatt/analys/öppenhet när det gäller Stockholms framtid. Har DN helt tappat omdömet?
...Missa inte heller hennes tidigare meriter inom stadsbyggnad: tidigare etableringschef för Lidl
...Syftar alltså på botox-valkyrian Alvendal. Hon satsar uppenbarligen också på att ligga bra till hos Improveme för att kunna behålla debattpositionen "ung"
Torsten Westman! Så oförskämt av en sådan gamling! Att inte ha rätt att tiga på sin plats på långvården, förlåt geriatriken!
Skämt åsido så var han djupt inblandad i den förra milt sagt mindre lyckade omvandlingen av Stockholms City, vilken vi ju ännu lider av, på många plan. Jag måste gå tillbaka och läsa min egen bok för att minnas exakt vad hans roll är. Om jag minns rätt så drabbades av eftertankens kranka blekhet. Kanske vill han nu varna sina unga tvärsäkra efterträdare — vilka dock självklart är säkra på sin sak och betackar sig för råd från en formalinstinkande stofil.
Tack för upplysningen om Lidl, Freddy. Blir minst av allt förvånad. Det är just den sortens stilkänsla och raffinemang dem damen tycks besitta.
Här nere i Indien fick Christina tag på en gammal Hänt i Veckan och vad ser vi där om inte en bild där just hon står på en premiärbild med Micael Bindefeld och ler vad hon tror vara ett Hollywood-leende men som istället ser ut som ett varggrin. Vilken film det var? "Luftslottet som sprängdes" så klart!Det där eviga,abnorma "leendet" har jag också fastnat för. Tittar man noga efter så ser man dock att det är en avancerad konstruktion för upphissning av mungipor. Spons från Improveme ? Hon har dock uppenbarligen misslyckats med att få spons från nån korrekturläsare, observera stavfelen och den skrattretande språkbehandlingen.
För övrigt skitkul med denna elaka blogg, på'rom bara.
Jag har varit på ett möte om Årstafältet med Alvendal. När en av frågeställarna var lite lätt polemisk och häcklande var det ytterst nära att hon rest sig och gått, hon klarar inte att slänga lite käft med vanligt folk, men det är ju typiskt för hela det där StadshusgängetInget är så charmigt och värmande som ett "permanent smile" till följd av kirurgiska ingrepp...
Tack för vänliga ord, Freddy! Mer kommer, var så säker, för den som har tålamod att vänta. Är du själv srkitekt månne?Nej, nej. Skulle vara ljusakitekt då. Hoppas att du nu också vänder din verbala florett mot nya Slussen. Att Alven nu också ska lägga sitt krut på att omvandla Brunkebergstorg till "modern och livfull framsida" känns däremot som stor humor. Och där kommer man ju aldrig behöva passera. Fast risken är förstås att det innebär rivning av halva Kulturhuset eller nåt
Ja, den kvinnans ambitioner är gränslösa, därom råder inga tvivel. Skulle hon bli den som löser Slussens knut kan hon väl gå till historien också, nästan som Alexander den Store och den gordiska knuten. Fördelen med Slussen är att den knappast kan bli sämre. Nu har den ju två sidor. "Den ljusa framsidan". Älskar detta smygfascistiska fikonspråk!!! Tyvärr går det ju i sin banalitet in genom det ena, ut denom det andra. Vad sägs om ett uttryck som jag kan garantera skulle stanna i minnet hos alla, stilenligt nog på engelska: "Slussen — The New Bright Two-Faced Asshole of Stockholm".
Kan väl lätta upp all stadsbyggnad med lite satsbyggnad á la Alvendalsskan: "Det var dock allt annat än äckligt på det estniska designminglet jag var på i eftermiddag på Stockholmsmässan. Jag landade från Bryssel och åkte direkt." Rykande färskt från bloggen, trevlig helg !
Till sist skriver DN om Tors torn. Göran Rosenberg talar om ekonomism maskerad som storstadsromantik - bl a:
http://www.dn.se/opinion/kolumner/i-samhallets-intresse-1.1046040
Det tog alltså bara drygt tre månader efter att C Britton skrivit.
Way to go, dagstidningen med koll på Stockholm!Sorry, DN skrev så här också, redan för en månad sedan:
http://www.dn.se/sthlm/hogre-bostadshus-kan-hindra-storforlust-for-stan-1.1030782
Moderaten som uttalar sig i artikeln och vill bygga högre för att undvika miljardförlusten heter Petter Lindfors.
Samme lindfors som i dag hoppar av nomineringen till listan till valet 2010 i Stockholm.
http://www.dn.se/nyheter/valet2010/moderater-hoppar-av-efter-valfusk-1.1048409
Lindfors är alltså en av medlemsvärvningsmyglarna, får man anta ...
Varför är jag inte ett dugg förvånad?Om arkitektur.se är korrekt underrättat ska ärendet upp i fullmäktige 15 mars.
Sannolikt då utan Petter Lindfors, men sannolikt med Kristina Alvendal.
Jag har ett råd till henne, don't improve me, improve yourself - du har en månad på dig.Tack för det, SoB. Ja, varför blir man så sällan förvånad, som sagt? Det skall vara Göran Rosenberg för att ens få publicera den artikeln i den tidning där planarkitektens unge son regerar över ledarsidan. Ola Anderssons artikel som jag hänvisade till i början av denna tråd berättade ju motsvarande historia om bakrunden till "Stockholm Waterfront" (usch, det vänder sig magen på mig av det svengelska fikonspråket i detta namn). Vi vet ju alla hur det fungerar. Skissen på bilden i artikeln i din andra länk seda — där kan vi sannerligen prata om spykänslor. Det var tamigfaen det fulaste jag sett!!!
Låt mig säga så här: jag är djävligt tacksam att jag flyttade från Nortull för 17 år sedan.
Låt mig fortsätta så här:
jag tänker inte promenera i området när det en dag blir färdigställt och jag är glad att jag inte har några barn som heller skall behöva göra det. Nej, nu flyr jag tillbaka in i Prousts och Flauberts världar...Kolla Sten Nordin: http://svtplay.se/v/1903157/abc/rekorddyra_lagenheter_vid_norra_station?sb,k103290,1,f,-1
Nu ska det in ännu fler hus pga att det blir så dyrt.
Flaggning för avblåsning av projektet ?Freddy: Det är en sak som är väldigt oroväckande med Nordin, när han svarar på om det ska byggas på höjden eller bredden:
"Det låser inte jag mig vid, det får vår tjänstemän titta på."
Gaaaaaaaaaaaaaah!
Vi vet ju vilken tjänsteman som redan tittat och uppenbarligen ska titta igen.Snygg freudiansk felskrivning, där. Jag vill faktiskt citera Nordin korrekt och det ska alltså vara "våra tjänstemän", inte "vår tjänstemän".
Det oaktat att little Alex nog är så megaloman att han kan vara "vår tjänstemän".Lutar nog ändå åt att han flaggar för att stoppa skiten, som med stadsbibblan. Herregud, 5ggr så dyrt som Sjöstaden, som ju redan den var svindyr
Fin länk, p!
Jag hoppas verkligen att Freddy har rätt och tror att det kan vara så. Det hela skulle ju också bli som ett enda stort Hammarby Sjöstad förstås, fast kraftigt uppboffat i skala. Man behöver bara kolla på skisserna i länken. Det är en fasansfull tanke — ett så stort område med fuskarkitektur, givetvis fuksbyggt av Skanska, Peab och gänget.
Nej, nu är det tid för att sätta sig ned och ordentligt tänka igenom detta och upprätta en långsiktig strategi för stadsplanering och byggande i Stockholm. Det är bara att se oss omkring i vår närmaste omgivning. Någon gång måste även dessa politiker förstå att vi numera är ganska ensamma om att sakna något som ens liknar en plan på minst sagt viktiga område som kommer att få konsekvenser inte i första hand för oss utan för kommande generationer. Det är hög tid att utforma en ny filosi med en motsvarighet till funktionalismen men för tid vi lever i nu, med alla dess möjligheter — istället för att fortsätta med ytliga efterapningar av den sextio år gamla funktionalismen, byggda efter byggbolagens villkor.
Suck ja...Vad tycks om det senaste "respektfulla, men moderna tillägget:" http://www.dn.se/blogg/epstein/2010/03/07/respekt-for-den-historiska-miljon-6610#article-readers
Jag utgår från att ni läste de två mycket fylliga och välgörande artiklarna av Elisabet Andersson i gårdagens SvD?
http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/kommuner-oense-om-torn_4397137.svd
Vi får vara tacksamma för att Elisabet och SvD finns. Kanske finns en chans att i tolfte timmen stoppa detta vansinne. Peoblemet är att otaliga nya galenskaper ligger i vad vi brukar kalla pipeline. I kväll 18.00 skall jag gå till ABF-huset för (den något senkomna...) debatten om Stockholm Waterfront. Hoppas vi ses där!http://www.dn.se/sthlm/nya-norra-stationsomradet-klubbat-i-kvall-1.1061848
My advice to you is to start drinking heavily...Ett gott, sansat och genomtänkt råd i detta läge, Mr Hobbs! Ja, bestörtning är det enda man kan känna i detta läge. I dessvärre ännu alltför stressad för att kunna samla tankarna om detta beslut, som precis som Alvendal och Nordin säger är historiskt, men på ett helt annat sätt än de tror. Med detta kommer framför allt Wolodarski att fastställa sin grundmurade herorstratiska ställning inför den framtida historien, i sällskap med Hjalmar Mehr och så många fler. Sten Nordin och Kristina Alvedal gör honom också sällskap i sina övermodiga ambitioner och drömmar om storhet för egen del. Är alltför stressad och ofokuserad för tillfället för att kunna samla mig till ett mer genomtänkt och -arbetat inlägg med lovar högt att återkomma! FY FAN!!!!!!! Stackars framtida stockholmare...
Man kanske skulle hoppa över innebandyn imorgonkväll för att istället få se Alvendal live i ABF-huset, var det 19.00?
Jag kommer självklart gå. Var på den förra och kommer självklart också att gå på den avslutande, den 7:e april, då det påstås att Wolodarski skall komma. Återstår att se om han vågar. Skall du haka på p?
Jag går gärna, måste hitta barnvakt dock.
Recent blog entries
- Britton goes Höller!
8 Dec, 2011 - En vy över Stockholms Place des Vosges
8 Nov, 2011 - En vy över Stockholms vackraste torg
15 Okt, 2011 - Vad säger ni gossar små? Skall vi parta på några kartor roppar och ryssfemmor och en påse tjetjenskt hästtjack, kanske fyra, supa skallen i bitar och headbanga ett dygn eller två till nya Veronica Maggio?
30 Apr, 2011 - CB om HST i SR P1…
17 Jan, 2011 - Nu var det 2011...ursäktar ni några smått surrealistiska nyårsfunderingar...? (eller Vi måste slåss för vår rätt att ha fått nog av Robyn…)
1 Jan, 2011 - Äntligen: begreppet gorilladunk har fått en kropp och dess namn är Blake. Blake who? BLAKE MOFKN GRIFFIN YE STUPID DOG!!!
29 Dec, 2010 - Slaget om Anselm Kiefer: Claes Britton vs Andreas Gedin
10 Dec, 2010 - Narcissism á la Mauro
13 Nov, 2010 - Äntligen: den vidsynta virtuella realiteten triumferar över vår prosaiska jordiska verklighetsbild; samtidigt, i en helt annan dimension, firar elva tappert fortlevande exemplar av den utrotningshotade arten homo sapiens rex gathering i uråldrig stil
26 Okt, 2010 - Here was a Royal fellowship of Death
12 Jun, 2010 - Punken luktar nyponhäck
19 Apr, 2010 - Oh ma ma ma...those sweet, distant hoop days in remembrance...
20 Mar, 2010 - En vådlig polarexpedition långt söder om anständighet: una notta di SLACHTHAUS unt SCHLAGSAHNE mit den EXTRA ALLES KNÖDELKARTOFFELN unt BLOTBÜCHE FÜR ALLE!!!
21 Feb, 2010 - Tillbaka till styvmorslandet
13 Feb, 2010 - Nice going, Little Alex! Gamle Josef applåderar i sin grav!
5 Dec, 2009 - November mobile poetry
22 Nov, 2009 - Mikael Jansson hyllar våren...
16 Okt, 2009 - Vill du bli en Webbjoker? Ja, det vete faen, men den stora frågan är: har vi världens mest vidsynta och vågade ledning för vår statliga television..?
30 Sep, 2009 - Välkommen ut ur garderoben, Göran!
20 Sep, 2009 - Grattis, Ingvar och Göteborg, till vår moderna TV-historias i särklass fulaste studio!
14 Sep, 2009 - Gott folk! Hav förtröstan! Låt på inga villkor hoppet flyga sin kos! Denna kolumn är ej avdagatagen, blott vilande!
28 Aug, 2009 - MPW for MVP!
9 Jun, 2009 - Two walks in the park
29 Maj, 2009 - Beckmans goes luxury
14 Maj, 2009 - Nej, urk — nu står mig fotbollen långt ned i halsen!
7 Maj, 2009 - Trenne tiotal timmar i veka livet av Milano
1 Maj, 2009 - Äntligen: tillbaka till Moderlandet
15 Mar, 2009 - Heil Olle, älskade dåre!
5 Mar, 2009 - Lång väg tillbaka till litteraturen..?
14 Feb, 2009 - Mänsklig fåfänga i Omo och Borås...
11 Feb, 2009 - Drömmen om en ännu en sommar...
9 Feb, 2009 - De äro historia nu: tvenne murriga stockholmska modedagar i medio av mollstämd midvinter
29 Jan, 2009 - Visst sägs det under stundom att vissa modeller är mer än lovligt fåraktiga men den här gången hade vi med en riktig get att skaffa...
12 Dec, 2008 - Så voro vi åter samlade: ett ystert bestånd praktfulla exemplar av den stolta utdöende arten Homo Sapiens Rex
8 Dec, 2008 - Good Bye and Good Goddamn Riddance!!!!!!!!!! Mitt fjärde och — jag svär! — sista inlägg om den förbrukade onde barnpresidenten
15 Nov, 2008 - Stockholm, oktober 08
31 Okt, 2008 - Varför odlar så många förlorare skägg efter konkurser och andra angelägna frågor
13 Sep, 2008 - Äntligen är saken biff: Maudan har pulveriserat allt motstånd och kan i triumf lyfta trofén för rikets mest skräckinjagande styling!
11 Sep, 2008 - Vår värld från en bloggares synvinkel
29 Aug, 2008 - Rå hit med Bragdguldet, din förbannade tjuv-maffiosi-motherfucker och var glad att jag inte stryper dig!
16 Aug, 2008 - Mamma bra men Helmer bättre
6 Jul, 2008 - En sant surrealistisk midsommar önskar vi svensk fotboll!
20 Jun, 2008 - Fotbolls-EM i TV4 - en ohygglig prövning för oss fåtaliga överlevare som bemannar de sista skansarna i försvaret av en viss grundläggande minimismak och rudimentär hyfs och anständighet
14 Jun, 2008 - Jaha, så var det dags också för Kalmar att giva oss på bingen, som de gamla stockholmarna plägade säga
9 Maj, 2008 - Herre Gud, Fru Gud och lillpojken Jesus: ser framtidens Stockholm ut som en enda gigantiskt Hammarby Sjöstad?
18 Apr, 2008 - Se där — en bild på Elsa Hosk och våran Gorre
12 Apr, 2008 - Giv oss vårt Paradis åter!
2 Apr, 2008 - Intet ont om gubbröra men jag har alltid haft svårt för ansjovis
25 Mar, 2008 - Ett veckoslut av rent romerska fröjder
19 Mar, 2008 - Farsan och Lill-Jensa back in the day...
10 Mar, 2008 - Jens och Erik bjuder glimtar från det snabba livet i omkörningsfilen
2 Mar, 2008 - Yo ballroom days are over boyz...slut på interna dumheter på bloggen
29 Feb, 2008 - Apropos päls, klasshat och moralisk inkonsekvens
21 Feb, 2008 - Nej, i de nordliga modeveckornas tvekamp får vi i Stockholm rundhänt med storebrorssmörj av Köpenhamn...
11 Feb, 2008 - Så är den än en gång till ända: den smarta, trendriktiga medelklassens modevecka
4 Feb, 2008 - Så nu är det bekräftat: vi är ett gäng sexistiska chauvinister!
24 Jan, 2008 - Jag säger bara en sak: Wu-Tang forever, Gar...
17 Jan, 2008 - www.skitsnack.com
9 Jan, 2008 - Watch that German suit burn, baby
7 Dec, 2007 - Nå, George, hur blir det nu? Hinner du med att starta ditt Tredje världskrig?
7 Dec, 2007 - Äntligen: en robot till sällskap, hjälp och tröst vid livets skymning
28 Nov, 2007 - Uppfiskad ur cyberrymden: Balladen om John Holmes...
16 Nov, 2007 - Vår Sandras design är faktiskt skön konst
13 Nov, 2007 - Vem fan snackade om Mångubben?
9 Nov, 2007 - En hälsning från det sköna Cannes
31 Okt, 2007 - We gotta fight for our right to hate Kent!
19 Okt, 2007 - Om bördan att vara svensk...
5 Okt, 2007 - Tro mig, Vince Carter kunde lätt ha hoppat 2,60
30 Aug, 2007 - Så fick vi smörj också av Uppsala
30 Aug, 2007 - Tack for den showen, Helena
22 Aug, 2007 - Glöm Volvo, Ikea, ABBA, dalahästar, Borg och Bergman – Inga from Sweden är vårt starkaste globala varumärke!
25 Jun, 2007 - Håll käft och lär av historien, ungdjävlar – den gode Doktorn flög högre och smällde snyggare än både LeBron och själve MJ!
16 Jun, 2007 - Oh la la, LeBron...
4 Jun, 2007 - Har Götgatsbacken nått sitt krön?
29 Maj, 2007 - Feffus och Milan (och Mr Bigshot?) fixar biffen
29 Maj, 2007 - Sjyssta Beckmansbrudar på Berns
23 Maj, 2007 - Ännu en rumphuggen stubbe sticker opp sin knopp
9 Maj, 2007 - Ädelt mingel hos Hovjuveleraren
20 Apr, 2007 - Nu vill jag höra DIN åsikt!
13 Apr, 2007 - Jaha, då var det tråkigt med modeblaskor också...
21 Mar, 2007 - Vilket djävla konstliv!
12 Mar, 2007 - Final i stil för oss samtida Nils Holgerssöner
28 Feb, 2007 - Svenskt mode växer i en större kostym
26 Feb, 2007 - Danne begår en senkommen Stockholmsdebut
16 Feb, 2007 - Tyler slår tillbaka mot dumhet och ytlighet
14 Feb, 2007 - “Jag tycker om att träffa människor en i taget“, sade Marianne och tackade nej till Johans “Darling“
12 Feb, 2007 - Utplåna “skamfläcken“, tycker Micke. Vad säger E-Type om saken?
9 Feb, 2007 - Johans Darling är en killer
5 Feb, 2007 - Är vi redo för Tredje världskriget?
31 Jan, 2007 - Apropos Amerika och Hunter S...
24 Jan, 2007 - Nej, nu vill jag ha min fotboll amerikansk
24 Jan, 2007 - Här borde entrén till Moderna museet ha legat
18 Jan, 2007 - Denne elake barnpresident...
11 Jan, 2007 - Tre ynglingar med goda intentioner
8 Dec, 2006 - Åh vilket party...
8 Dec, 2006 - Tyler ser klotet genom Monocle
17 Nov, 2006 - Pontus är död – leve hans minne!
14 Nov, 2006 - Lidret, hur skönt är det inte...
5 Okt, 2006
Ett ord: skandal!